|
|

9 مزیت داشتن فروشگاه اینترنتی – سعید عباسی

بهمن  1400 / 1 بدون نظر

از زمان فراگیر شدن استفاده از اینترنت، توسعه ارتباطات و تجارت به عنوان هدفی مهم در نظر گرفته شده است. بردن کسب و کار بر بستر اینترنت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی باعث رشد بیشتر و ارتباط قوی تر با مشتریان شده است.

صاحبین کسب و کار با نگاهی متفاوت به فضای اینترنت از این فضا به عنوان فروشگاهی بزرگ بهره جستند. در این میان استفاده از فروشگاه های اینترنتی در ایران نیز رشد و توسعه یافته است .

فروشگاه اینترنتی ، در مقام مقایسه با فروشگاه های کوچک و بزرگ ، موفق تر عمل میکنند و این موضوع در همه جا فارغ از مرزهای جغرافیایی صادق است. نمونه ای مانند آمازون و نمونه ای مانند دیجی کالا از جمله فروشگاه های اینترنتی موفق در خارج از ایران و داخل ایران میباشد.

چنانچه دارای کسب و کاری هستید که فروش خدمات و یا کالا انجام میدهد بهتر است که یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید. در مقالات بعدی به تفاوت فروشگاه اینترنتی تحت عنوان وب سایت با شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت اما در ادامه به مزایای  وب سایت فروش اینترنتی اشاره میکنیم.

مزیت های فروشگاه اینترنتی

  • سایت فروشگاهی باعث جذب مشتریان بیشتر میشود
  • عرضه بر مبنای تقاضا
  •  حذف هزینه‌های خرید و اجاره و کاهش هزینه های جاری
  • فروشگاهی همیشه باز و در دسترس بدون محدودیت زمانی
  • بدون نیاز به مکان
  • کاهش هزینه بازاریابی با هدف گیری بهتر و دقیقتر
  • گسترش گستره جغرافیایی و حذف مرز جغرافیایی
  • امکان حذف انبار
  • امتداد ارتباط با مشتری

1-سایت فروشگاهی باعث جذب مشتریان بیشتر

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی به دلیل دسترسی آسان و راحت آن، سبب نگهداری هرچه بیشتر مشتریان وفادار و قدیمی می شود. از طرف دیگر، یک فروشگاه اینترنتی از هر نقطه دنیا برای همگان قابل دسترس خواهد بود. اگر بتوانید برای سفارش های دورتر یعنی خارج از شهر یا کشورتان امکانی برای ارسال فراهم سازید تا سفارشات مشتری راحت به دستشان برسد آنگاه:

مشتریان قدیمی شما که از محل سکونت سابق خود نقل مکان کرده اند، همچنان امکان خرید از فروشگاه شما را خواهند داشت.
مشتریان جدیدی از مناطق دورتر خواهید یافت و و مشتریان شما روز به روز افزایش خواهند یافت.
این مورد یکی از مهمترین و قابل توجه ترین مزایای داشتن یک سایت فروشگاهی است.

2-استفاده از مزایای فروشگاه آنلاین با عرضه بر مبنای تقاضا

خریداران با مراجعه به یک فروشگاه فیزیکی، توقع مشاهده محصولات و بررسی آنها را خواهند داشت. هرچند ممکن است مراجعه کننده کالا را بخرد یا به هر دلیلی اعم از قیمت، مقایسه با کالای دیگر و… از خرید آن، منصرف شود. در هر صورت شما موظف هستید موجودی مناسبی از کالاهای قابل ارائه، با میزان تقاضای نامشخص داشته باشید.

برای یک فروشگاه آنلاین، لازم است تصویر و کاتالوگ مناسبی برای هر محصول ارائه شود اینگونه مشتریان با اعتماد بیشتری محصول را سفارش خواهند داد و همینطور کاتالوگ و اطلاعات آن باعث می شود تا مشتری اطلاعات بیشتری از کالا های موجود شما داشته باشد و راحت تر محصول مطابق نیاز خود را سفارش دهد.

البته فروشنده باید برای رضایت مشتری این مورد را در نظر بگیرید که، امکان تامین کالا برای سفارش‌های ایجاد شده را دارد یا خیر، در غیر اینصورت کالا را از منوی محصولات حذف کند یا اتمام موجودی را، اعلام نماید.

3-استفاده از مزایای فروشگاه انلاین با حذف هزینه‌های خرید و اجاره

کسب کار در مغازه یا فروشگاه یا شرکت همواره با هزینه‌های تهیه یا اجاره، نگهداری، تعمیرات، مالیات و… همراه خواهد بود. علاوه بر هزینه های اجاره و پول برای مکان هزینه‌های نگهداری از ساختمان و نیاز به نیروهای انسانی بیشتر نیز، از هزینه های دیگر کسب و کار غیر آنلاین است.

هزینه دیگری که برای مغازه و مکان کسب و کار صرف میشود زمان هایی است که برای مناسبت‌های گوناگون، حراج‌های ویژه یا تغییر فصل، نیازمند تغییر دکور فروشگاه باشید هزینه‌های قابل توجهی برای ابزار، وسایل و نیروی کار بوجود خواهند آمد.

در مقابل، در صورت راه‌اندازی یک وب سایت برای فروشگاه اینترنتی خود با یک طراحی سایت مناسب و کارآمد، بخش زیادی از هزینه‌های نام برده، با استفاده از مزایای فروشگاه اینترنتی کاهش خواهد یافت.

به این نکته توجه داشته باشید که شاید در ابتدای فعالیت هزینه‌ی بالایی برای طراحی یک سایت بهینه بپردازید، یا در طی فعالیت مستلزم پرداخت هزینه سالانه خرید هاست و دامین باشید و یا موضوع پرداخت مالیات همچنان برای شما ایجاد چالش کند. اما چنانچه طراحی متناسبی را در نظر گرفته باشید، نیروی کار بسیار کمتری نیاز خواهید داشت.

و همینطور در رویدادهای مهم سالیانه ،برای اعلام تخفیف یا مسابقه و غیره، تنها افزودن یک صفحه جدید به طراحی وب سایت کافیست و نیاز به صرف هزینه بیشتر نیست.

4-فروشگاهی همیشه باز و در دسترس

همانطور که می‌دانید طبق قوانین دولتی مالکان مکان های فروشگاه‌های، بسته به نوع فعالیت خود موظف به تعطیلی فروشگاه در ساعتی مقرر خواهند بود. یعنی کسب و کاری که در مغازه ها صورت میگیرند برای کسب و کار محدود به بازه زمانی خاصی هستند و از یک ساعتی به بعد حق خریدو فروش ندارند اما از مزایای داشتن یک سایت فروشگاهی این است شما برای فعالیت و خریدو فروش محدود به زمان نیستید و این فروشگاه در 7 روز هفته و 24 ساعت روز باز است و میتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

5-بدون نیاز به مکان

به طور کلی راه اندازی یک فروشگاه مجازی ارزان تر از راه اندازی و اجرای یک فروشگاه فیزیکی می باشد. از دیگر مزایای داشتن یک سایت فروشگاهی این است که نیاز به مکان ندارد و حتی در منزل هم می توان به فروش محصولات پرداخت .

6-کاهش هزینه بازاریابی با هدف گیری بهتر

راه اندازی سایت فروشگاهی می تواند بهتر از سایر رسانه های معمول مشتریان را از محصولات و خدمات مطلع کرده و مورد هدف قرار دهد . زیرا مسلما جذب فردی که در اینترنت به دنبال محصول می گردد و خواسته او با هدف کاری شما یکی است بهتر از فردی است که تا به حال متوجه محصول یا خدمات شما نبوده یا اصلا نیازی نداشته است.

7-گسترش گستره جغرافیایی

داشتن یک مکان فروشگاهی قطعا مشتریانی از محله خود و یا محله های اطراف خواهد داشت . یک کسب و کار محلی با طراحی سایت فروشگاهی می تواند محصولات خود را در سراسر کشور و یا بسته به محصول، در سطح بین المللی، به فروش برساند و این امر فقط از طریق داشتن یک استراتژی تجارت الکترونیک امکان پذیر می باشد. این از مزایای داشتن یک سایت فروشگاهی است که شما میتوانید محصول خود را به تمام کشور معرفی کرده به فروش رسانید و یا حتی صادر کنید.

8-امکان حذف انبار

درصورت استفاده از فروشگاه اینترنتی میتوانید کالا را از طریق واسطه گری نیز بفروش برسانید و نگران موجودی انبار یا تحویل آنی کالا نباشید. ممکن است فروشگاهی راه اندازی کرده باشید که کالایی را بفروش میرساند که شما تولیدکننده یا مالک آن نیستید. بر حسب میزان سفارش اقدام به تامین و تهیه آن مینمایید و سپس به خریدار از فروشگاه خودتان عرضه مینمایید

این مدل از فروش گاهی مخاطرات خود را دارد. بطور مثال ممکن است دسترسی شما به تامین کننده یا تولیدکننده قطع شود.هرچند که در مقابل هزینه های انبار شما کاهش میابد یا به نوعی حذف میشود.

9-امتداد ارتباط با مشتری

در نسخه الکترونیکی یک فروشگاه ، خریدار میبایست جهت خرید اطلاعات اولیه ای را در اختیار شما قراردهد. یکی از نقاط قوت این سیستم در اختیار داشتن اطلاعات مشتری جهت ارتباطات بعدی و یا راه اندازی crm  متناسب با کسب و کار می باشد.

در این حالات با رعایت محرمانگی اطلاعات مشتریان ، میتوان یاداوری خرید های دوره ای یا هدایای مختلف یا تخفیف های فصلی یا حجمی را در برنامه کسب و کار دارای فروشگاه اینترنتی قرارداد. همینطور میتوان از طریق نظرسنجی های مختلف به تهیه نقشه راه اینده کسب و کار و یا استفاده از نتایج آن در راستای کاهش نارضایتی مشتریان و بهبود عملکرد کسب و کار اقدام نمود.

با مطالعه 9 مورد از مزایای طراحی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار در میابیم که جهت افزایش فروش ، کاهش هزینه ها و حفظ سرمایه اصلی یک کسب و کار که همان مشتریان آن هستند ، طراحی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم و ارزشمند است. در این راستا شرکت جهان هوشمند فردا برای طراحی فروشگاه اینترنتی شما راهکار های بروزی را همراه با اجرتی مناسبی در نظر گرفته است تا کسب و کار شما به بهترین نحو از فضای مجازی بهره جوید.

سعید عباسی – کارشناس ارشد تجارت الکترونیک



دیدگاه